Het is grootschalig en kleinschalig tegelijk. Iedereen die deel is van Axians probeert ook actief te zijn binnen de organisatie. Je kan collega’s altijd bellen voor (vakinhoudelijk) advies. Het fijne aan Axians is dat er geluisterd wordt naar de mensen en dat iedereen zijn inbreng kan doen.
Grappig genoeg is dat via LinkedIn gebeurd. Ik was afgestudeerd, zocht een baan en vond consultancy wel interessant, omdat het afwisselend is en je veel dingen kunt leren. Toentertijd zag ik een traineeship waar veel keuzevrijheid in zat en aangezien ik klaar was wilde ik graag aan de slag.
Ik help om de informatiebehoefte van de klant te vertalen naar de digitale wereld. Waarbij ik zelf ook technisch bezig ben. Bij 1 klant zet ik de dashboards op en spar ik actief met de business om dashboards te optimaliseren en requirements uit te vragen. Soms houd ik ook de voortgang van het betreffende project in de gaten. Verder denk je na over hoe de klant de data kan ontsluiten en verwerken.
2. Er zijn veel verschillende tools waar ik mee mag werken
We gebruiken de tool die het beste bij de omgeving van de betreffende klant past. Dat kan dus per klant erg verschillen. We hebben daarom veel verschillende tools waar ik mee mag werken. Voorheen heb ik gewerkt met Matillion en Snowflake. Bij mijn huidige opdrachten wordt er bijvoorbeeld ook met tools als Azure, Power BI, Tableau en SQL server gewerkt. Aangezien ik nog aan de start van mijn carrière sta, ben ik bezig om met zo veel mogelijk verschillende tools ervaring op te doen.
3. Je krijgt een inkijkje bij veel verschillende organisaties.
Het leuke aan mijn werk is dat door te spreken met allerlei mensen ik ook leer hoe hun werkzaamheden in elkaar steken. Je ziet dan eigenlijk pas hoe complex ’simpele’ processen kunnen zijn. Naast leuke dingen zijn er ook minder leuke dingen als je als externe ergens binnenkomt. Je moet dan de tijd nemen om de organisatie te leren kennen. Iedereen heeft zijn eigen taal. Soms gaat je werk moeilijk, omdat de processen langzaam kunnen zijn. Dit maakt het bewegen door een organisatie heen niet makkelijk. Aan de andere kant zie ik dit ook als een uitdaging en kijk ik naar collega’s die meer ervaring hebben. Meestal lukt het mij wel om op een andere manier verder te gaan. Ook is het altijd beter om eerst te kijken naar wat er mogelijk is. Soms is de data niet van goede kwaliteit of is het er nog niet. Daarnaast kan je niet altijd leveren wat klanten willen, maar wel wat ze nodig hebben.
4. Je kan je eigen ontwikkelpad vorm geven.
Er is veel aandacht voor groei en ontwikkeling binnen Axians. De trainingen die we kunnen volgen zijn heel verschillend. Het Consultant Development Programma bijvoorbeeld gaat over hoe jij je goed neerzet bij de klant, effectieve communicatie, maar ook een positief gevoel achterlaat als je weggaat bij de klant, zodat ze Axians ook weer willen vragen voor toekomstige klussen. Dit programma is een goed voorbeeld van een soft skills training. Qua hard skills of technische skills ligt het eraan waar je naartoe wilt ontwikkelen. Er wordt vaak ook een basis gelegd om meerdere tools en projecten te leren kennen. Zo kan je je portofolio goed uitbreiden. Zodoende ligt het bij jezelf wat je wilt leren en kan je via jouw teammanager dat aangeven. Ook zijn er altijd wel kennissessies, workshops en webinars waarbij je kan aanhaken.
5. Een fijne sfeer: Iedereen is heel open en denkt ook met je mee.
Axians past bij mij, omdat ik de sfeer onderling de collega’s goed vind. Het is grootschalig en kleinschalig tegelijk. Iedereen die deel is van Axians probeert ook actief te zijn binnen de organisatie. Je kan collega’s altijd bellen voor (vakinhoudelijk) advies. Het fijne aan Axians is dat er geluisterd wordt naar de mensen en dat iedereen zijn inbreng kan doen. Zo staat het Management Team niet ver van je af. Verder zijn er leuke activiteiten, zijn er collega's die de skivakantie regelen of padel en weer andere collega’s een lekkere lunch.
Martijn Nederhof
Ik heb een technische achtergrond in elektronica en telecom en ben in 2010 bij Axians gaan werken als inside-sales consultant. Van daaruit ben ik doorgegroeid naar Solutions Architect collaboration met specialisatie in communicatie oplossingen van Avaya, Microsoft en Cisco.
Johannes Schuitemaker
Binnen Axians is volop focus op innovatieve toepassingen zoals AI en ook wij lopen niet weg voor ChatGPT in ons werk. In dit interview geeft Johannes zijn visie op AI en ChatGPT, de mogelijkheden en uitdagingen ervan en nog veel meer. Laat je inspireren!
John, Bob en Nick
John, Bob en Nick vertellen over hun ervaringen binnen een lerende organisatie en de andere aspecten die hun werk betekenisvol maakt. 'We werken hard met elkaar, maar we werken ook heel veel samen met elkaar. En dat is echt wel het mooie aan deze club', aldus John.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.